دل نوشته های یک مرد

هیچکس تنهایی ام را حس نکرد لحظه ویرانیم را حس نکرد آنکه سامان غزلهایم از اوست بی سر و سامانی ام را حس نکرد

دل نوشته های یک مرد

هیچکس تنهایی ام را حس نکرد لحظه ویرانیم را حس نکرد آنکه سامان غزلهایم از اوست بی سر و سامانی ام را حس نکرد

طبقه بندی موضوعی

آیا واقعا ما از رایانه مان درست استفاده میکنیم ؟ دلیل تعویض زود به زود و ارتقاء قطعات چیست ؟ آیا از قطعات قبلی به درستی استفاده کرده ایم ؟

می خوام مقاله ام و اینطور شروع کنم . در دنیای امروز کمتر خانه ای را پیدا می کنید که در آن حداقل یک دستگاه رایانه یا کامپیوتر پیدا نشود . مگر خانه ای که در آن سواد استفاده از آن وجود نداشته باشد. به نظر شما رایانه در خیلی از این خانه ها چه نقشی را بازی می کند ؟ یا بهتر بگوییم ما از رایانه هامون چطور استفاده می کنیم . متاسفانه کمتر کسی به این موضوع مهم و اساسی پرداخته است. البته باید بگویم که چگونگی استفاده از وسیله ای که شخص آن را می خرد و مالک آن محسوب می شود یک موضوع کاملا خصوصی بوده و نه به من  بلکه به هیچ کس دیگری ارتباط پیدا نمی کند. و هر شخصی می تواند هر گونه که بخواهد از وسیله اش استفاده کند . ولی در این جا بحث این است که چرا ما نباید از تمام ظرفیت های یک وسیله استفاده کنیم و اکثر کارایی و ویژیگی های یک وسیله که بعضا مبلغ هنگفتی هم بابت خریدش می دهیم استفاده کنیم . به عنوان مثال اگر شما یک دستگاه دی وی دی خریداری کنید . و فقط بخواهید از امکان وی سی دی و ام پی تری آن بهره ببرید مسلم و واضح است که بعد از مدتی لنز دستگاه آسیب می بیند . در انسان هم همین گونه است اگر ما بخواهیم فقط تنها از قسمتی از مغزمان استفاده کنیم بعد از مدتی حس یادگیری و پژوهشی و کنجکاوی در مغزمان از بین می رود و به اصطلاح عامیانه مغزمان آک می ماند. حال در رایانه اینطور نیست که قطعات آسیب جدی ببینند. بدین صورت است که شما مبلغ هنگفتی را بابت خرید یک دستگاه رایانه پرداختید ولی در عمل به عنوان دستگاه پخش موسیقی و یا پخش فیلم و یا در خوشبینانه ترین حالت رایت سی دی و اتصال به اینترنت استفاده می شود و این برای کشوری که ادعای آن را دارد تا افراد جامعه اش به بالاترین سطح IT برسد یعنی فاجعه یعنی دور ریختن پول و سرمایه خودمان. آیا میدانید برای وارد کردن قطعات اصلی و بعضا فرعی که تولید آن به چند کشور محدود است چقدر هزینه دارد؟ باز هم می گویم من مخالف داشتن یک دستگاه حرفه ای رایانه ای را ندارم و نخواهم داشت چرا که معتقدم پیشرفت و موفقیت در گروی داشتن امکانات قوی و ذهنی ماجراجو و پژوهش گر است و تا اولی فراهم نشود ذهن نمی تواند خود را بارور کند.

من می گویم چرا یک جوان که به قول امروزی ها یک سیستم در حد لالیگا جمع کرده و برای خریدش احتمالا خون بابا و مامان و تو شیشه کرده. فقط با سیستم بازی کند ترانه های صد من یه غاز گوش کند و فقط فقط چت کند . چرا نباید از همه امکات سیستم بهره مند شویم . تا جاییکه یک جوان با سواد و لیسانسه نتواند کاری غیر از موارد بالا را با سیستم انجام دهد. و یا در نصب ویندوز ساده بماند.

یا برای هر مسئله ساده ای  کیس به آن سنگینی را حمل ونقل کرده و به نزدیکترین خدماتی محل برویم و با پرداخت هزینه متحمل این همه ضرر بشویم . چرا ؟ واقعا چرا ما برای همه چیز وقت می گزاریم الا آموزش . من به شما میگویم برای چی جوانان ما سرگرمیها را به آموزش ترجیح می دهند . چون جذاب است همین . اگر ما بتوانیم برنامه های کاربردی را  از همان نوجوانی در قالب سرگرمی و بازی به آنان آموزش دهیم او در جوانی به جایی میرسد که خود حداقل نیازهای  رایانه ای خود را برطرف کرده و هیچ نیازی به حمل ونقل آن ندارد.

 

جوان امروز ما سن بازیکنی در بورکینافاسو را میداند اما نمی داند هدف از تولید و ساخت کامپیوتر چه بود و اصل راه را گم کرده . من نمیخوام انتقاد کنم ولی اینها چیزهایی هست که وجود دارد و نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت.

خود من سالهای سال به این مسئله دقت کردم و به این نتیجه رسیدم که ما در واقع مصرف کننده قطعات و رایانه هستیم و استفاده کننده نیستیم . این حقیقت که با علم روز برنامه ها پیشرفت کرده و ورژنهای جدید از سخت افزارهای قدیمی پشتیبانی نمی کند را  من هم قبول دارم. من با چند غیر ایرانی که دوتای آنها از کشور چین و یک نفر از کشور آلمان و یک نفر از کشور اندونزی بود سولاتی در این زمینه پرسیدم که تقریبا همه آنها یک جواب مشخص و واضحی دادند. یوان و میاسو از چین گفتند : ما واقعا در چند روزی که در ایران هستیم از استقبال مردمتان از قطعات جدید در حیرت  بودیم . یعنی واقعا مردم شما از این سخت افزارهای قوی و جدید استفاده بهینه می کنند ؟ در اینجا من با یک سکوت سوال بعدی را پرسیدم از یوان پرسیدم در چین مردم از کامپیوتر چه استفاده ای می کنند ؟ گفت : هر کاری که نیاز به رایانه داشته باشد مثل اطلاعات گرفتن از اینترنت و محاسبات نرم افزاری که هرکس به نسبت کاری که انجام میدهد از کامپیوترش استفاده می کند . بعد پرسیدم : بازی و سرگرمی که گفت معمولا با رایانه کمتر  بازی میکنند چون ما برای بازی کنسولهای مختلفی داریم که هم لذتبخش تر هست هم قطعات را فرسوده نمی کند

 

راسل و عبدالله هم مجموعا همین جواب را دادند . راسل البته گفت در کشور ما تا قطعه ای واقعا کارایی خودشان را از دست نداده اند مستهلک نمی شوند . و برای مردم آنجا زیاد مهم ظاهر و قطعات مهم نیستند مهم اینکه کاراشان  را بتوانند با آن انجام دهند.

با یک مقایسه می توان تفاوت زمین تا آسمان ما با کشورهای دیگر در زمینه انگیزه استفاده از کامپیوتر را براحتی کشف کرد . فقط این مسئله برای ما مهم است که کامپیوتر یا لپتاپمان از اکبر آقاد یا اصغر آقا پایین تر نباشد و برایمان مهم نیست که با سیستمی که خریداری می کنیم چه می کنیم . برای ما مهم اینست که در خانه وجود داشته باشد حال استفاده بهینه نکینیم عیبی ندارد؟ مثل خیلی از وسایلی که می خریم اما کاربرد ندارد و یا شاید تا آخر عمرمان بصورت آکبند در جعبه اش باشد ولی اگر نباشد جانمان در می رود....

امید است با خواندن این مقاله به خود آییم و از چیزهایی که در کنارمان هست نهایت استفاده را ببریم .

از خدا می خواهم قبل از دادن نعمتی شعور بهرمندی از آن نعمت را به من عطا فرماید........

                                                                                                                                     پایان

  • علی شریفی صادقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی